Zarządzanie informacją – nowe kierunki

Michał Zajączkowski, Regional Vice President Eastern Europe North&South, OpenText

Wywiad Przyszłość należy do dostawców, którzy zapewniają bezpieczeństwo i wydajność rozwiązań, sprawne zarządzanie danymi – w dowolnym środowisku, z wykorzystaniem automatyzacji i sztucznej inteligencji. Rozmawiamy z Michałem Zajączkowskim, Regional Vice President Eastern Europe North&South, OpenText.

Świat technologii przechodzi coraz szybsze zmiany. Na jakie obszary w swoich rozwiązaniach i rozwoju OpenText kładzie teraz największy nacisk?

OpenText jest liderem w zakresie zarządzania informacją i kierunek, w którym teraz zmierzamy to przede wszystkim sztuczna inteligencja i rozwiązania chmurowe. Ma to odzwierciedlenie w strategii firmy oraz w produktach które są rozwijane na bieżąco. Przez cały rok ogłaszamy nowości w tym obszarze. Nasze rozwiązanie z obszaru sztucznej inteligencji - Aviator - świetnie obrazuje generalną strategię firmy we wszystkich najważniejszych obszarach. Pomagamy naszym klientom w kwestii wykorzystania danych, które mają w swoich systemach i dokumentach, tak aby mogli podejmować dobre i szybkie decyzje. Rola sztucznej inteligencji jest tu bardzo ważna.

W jaki sposób Aviator może pomóc organizacjom w ich rozwoju biznesowym?

Tak jak w każdym rozwiązaniu, gdzie mamy do czynienia ze sztuczną inteligencją, największe korzyści wiążą się z możliwością przechowywania i wykorzystania olbrzymich zbiorów danych i informacji. W zasadzie każda firma zbiera te informacje ale nie zawsze potrafi je w odpowiedni sposób wykorzystać. Aviator służy w różnych obszarach naszego działania do tego, żeby na podstawie dużej ilości danych, ich obróbki i wykorzystania algorytmów sztucznej inteligencji, pomagać naszym klientom podejmować decyzje szybko i sprawnie i bezpiecznie. Tak jak w rewolucji przemysłowej, używamy maszyn, aby wzmocnić nasze ludzkie słabości.

Aviator działa w kilku obszarach odpowiedzialności biznesowej. M.in. Modern Workplace, który obejmuje automatyzację infrastruktury, aplikacji i bezpieczeństwo. Aviator jest także dedykowany dla deweloperów. Jest to rozwiązanie z zakresu Digital Experience, które oferuje narzędzia do komunikacji z klientami w różnych obszarach, od faktur po personalizowaną komunikację. Zarządzanie treściami marketingowymi oraz kontraktami to także standardowe funkcje.

W jaki sposób OpenText wspiera swoich klientów w przeprowadzeniu transformacji cyfrowej?

Nasze rozwiązania rozwinęły się w wielu dziedzinach, szczególnie w obszarze infrastruktury oraz bezpieczeństwa. Cyfrowa transformacja to swoisty labirynt, o którym wszyscy mówią, lecz do końca nie wiadomo, czym tak naprawdę jest. Nasze innowacje skupiają się głównie na przekształcaniu zarządzania treściami oraz informacjami.

Ujednolicony sposób zarządzania danymi i dokumentami, automatyzacja przepływu informacji oraz koncept paperless to nasz cel. Tworzymy repozytoria, które są dostępne z wielu platform i przy użyciu narzędzi naszych partnerów. Dzięki temu, dane są prezentowane w identyczny sposób w różnych środowiskach, jak na przykład w SAP, Salesforce czy Teams. Chcemy stworzyć jedno repozytorium, które umożliwi dostęp i wykorzystanie danych z różnych narzędzi.

Nasze narzędzia wspierają automatyzację procesów zarządzania dokumentami i informacjami. To typowe standardy, które pomagają klientom w efektywnym działaniu. Rozwijamy także wizję pracy w cyfrowym świecie, szczególnie teraz, gdy praca hybrydowa staje się normą. Pandemia wymusiła zmiany, a teraz każda firma musi się dostosować.

Rozwiązania OpenText idealnie wpisują się w tę nową rzeczywistość. Nasze narzędzia ułatwiają pracę zdalną, zarządzanie dokumentami oraz kontrolę nad nimi. To operacyjny model działania, który opiera się na aktualnych danych i odpowiednich uprawnieniach. Dostęp do nich w każdym miejscu jest kluczowy dla efektywnej pracy hybrydowej.

Rozwiązanie chmurowe OpenText Cloud umożliwia firmom zarządzanie danymi w dużej skali, w różnych chmurach dzięki integracji i automatyzacji opartej na AI. Jakie przynosi największe korzyści na tle innych rozwiązań chmurowych?

Nasze oprogramowanie jest dostępne w dwóch wersjach: jako lokalna instalacja oraz w chmurze. To trend rynkowy i główna strategia naszej firmy, która skupia się na promowaniu rozwiązań chmurowych. Współpracujemy z największymi dostawcami chmury, takimi jak Google, Microsoft i AWS. Nasze rozwiązania są standardowe, różnica tkwi głównie w zarządzaniu chmurą. Dla klientów skalowalność i funkcjonalność pozostają podobne, niezależnie od wyboru dostawcy. Preferujemy model, w którym klient nabywa rozwiązania bezpośrednio od OpenText, co zapewnia pełną kontrolę, opiekę i skalowalność środowiska. W tej roli posiadamy bogate doświadczenie, szczególnie z naszymi produktami.

Naszym celem jest zapewnienie sprawnego działania rozwiązań, przy eliminacji wyzwań związanych z implementacją i znajomością produktu. Nasi eksperci, którzy codziennie pracują z takimi rozwiązaniami, posiadają najgłębszą wiedzę na temat optymalnych praktyk implementacyjnych. To pozwala nam dostarczyć klientowi wartość biznesową, której szuka, pozostawiając mu komfort, bez martwienia się o infrastrukturę czy warstwy techniczne - oddajemy gotowe rozwiązanie, na które może liczyć.

Dla mnie chmura to rozwiązanie, które ma przynosić konkretne korzyści biznesowe, nie tylko stanowić infrastrukturę.

W jaki sposób zarządzać operacjami IT w erze automatyzacji i sztucznej inteligencji?

Kiedy rozmawiamy o automatyzacji w kontekście sztucznej inteligencji, koncentrujemy się bardziej na tym, w jaki sposób wykorzystać już istniejące narzędzia. Chodzi nam o to, by nie tylko automatyzować procesy, co stanowi rdzeń naszych rozwiązań, ale także o kontrolę nad nimi. Na przykład, w obszarze obiegu dokumentów w firmie, szczególnie w kontekście faktur, dbamy o procesy, nadajemy odpowiednie uprawnienia, by uniknąć błędów czasowych czy nieprawidłowych manipulacji dokumentami. Istniejące wartości tkwią w warstwie biznesowej oraz w wykorzystaniu sztucznej inteligencji do umożliwienia właściwych decyzji zarządczych w firmie.

Są to narzędzia ułatwiające zarządzanie i automatyzację procesów związanych z infrastrukturą IT, monitorowaniem i automatyzacją dużych instalacji. Eliminują one powtarzalne i proste czynności, takie jak zarządzanie zgłoszeniami czy monitorowanie infrastruktury.

Sztuczna inteligencja pomaga w obsłudze incydentów i zarządzaniu usługami IT, a dane przechowywane w takich systemach pomagają identyfikować przyczyny problemów z przeszłości albo przeciwdziałać im w przyszłości. To narzędzia, które uczą się same i ułatwiają pracę, nie chodzi jednak o eliminację ludzi. Koniec końców, chodzi o to, by po prostu usprawnić działanie i umożliwić ludziom koncentrację na bardziej złożonych zadaniach. Jednak nie ulega wątpliwości, że przyszłość należy do dostawców, którzy zapewniają bezpieczeństwo i wydajność rozwiązań, choć nadal trwa dyskusja o tym, czy najlepiej trzymać serwery samemu, czy też skorzystać z usług chmurowych.

W jaki sposób technologia może wspierać optymalizację łańcucha dostaw i operacji?

Jednym z naszych klientów jest duża sieć handlu detalicznego, która musiała zmierzyć się z obsługą dokumentów związanych z wieloma dostawcami oraz franczyzobiorcami. Często zdarzało się, że do sklepów trafiały nieodpowiednie towary, a informacje były rozproszone w różnych systemach. Nasze rozwiązanie, Extended ECM (Enterprise Content Management), pomogło w automatyzacji tych procesów poprzez elektronizację dokumentów i umożliwiło łatwiejszą weryfikację. Nawet jeśli wystąpiła jakaś niezgodność, mieliśmy wiedzę na ten temat w momencie dostawy, co pozwoliło na szybką korektę bez konieczności dodatkowego transportu.

Przełączając się na dokumenty elektroniczne, umożliwiliśmy zarówno naszej sieci, jak i franczyzobiorcom pracującym w sklepach, dostęp i współpracę na tych samych dokumentach. To umożliwiło skuteczną weryfikację ilości towaru, zgodność z zamówieniem oraz śledzenie zapotrzebowania.

Ważny jest jeszcze inny obszar - Business Networks, platformy, które służą do elektronicznej wymiany danych (np. zamówienia, dostawy) między firmami. W tym przypadku, choć nie są to dokumenty w ścisłym tego słowa znaczeniu, komunikacja odbywa się elektronicznie między różnymi podmiotami. To efektywnie i spójnie działa, tworząc silną sieć komunikacyjną między licznymi dostawcami.

Jaki jest przepis OpenText na cyberodporność?

Jedną z naszych odpowiedzi na wyzwania związane z cyberbezpieczeństwem jest sztuczna inteligencja. OpenText wykorzystuje AI jako narzędzie wspomagające radzenie sobie z incydentami. Sztuczna inteligencja umożliwia systemom uczenie się na podstawie zaistniałych zdarzeń oraz zdobytych danych, co sprawia, że cyberbezpieczeństwo staje się obszarem bardzo dynamicznym.

OpenText był jedną z pierwszych firm, wykorzystujących Data Lakes, w obszarze cybersecurity.

Odpowiednio zaprojektowany algorytm jest w stanie samodzielnie wybrać odpowiednie dane w celu udowodnienia hipotezy, słusznej lub nie w nadzorowanym uczeniu maszynowym. W nienadzorowanym uczeniu maszynowym algorytm jest w stanie samodzielnie wybrać odpowiednie dane z ogromnego zbioru danych, który jest interesujący.

Bardzo istotne jest wykorzystanie kontekstowej inteligencji zagrożeń i aplikacji w zakresie prywatności i ochrony danych, kopii zapasowych i odzyskiwania informacji o zagrożeniach. Podobnie jest z ochroną punktów końcowych.

Zapewniamy bezpieczeństwo naszych rozwiązań w chmurze, co stanowi jedną z przewag wykorzystania środowiska cloudowego. Walka z potencjalnymi zagrożeniami to ciągły proces. Rozwiązania chmurowe są dla nas najbezpieczniejsze, ale podejmujemy także kompleksowe działania w tym obszarze.

Dostarczamy klientom narzędzia do ochrony przed incydentami oraz zarządzania nimi. To, co robimy, to nie tylko wykrywanie incydentów, ale także skuteczne zarządzanie, co stanowi istotną część naszych rozwiązań.

Jakie są najważniejsze trendy na 2024 rok?

Sztuczna inteligencja, chmura i bezpieczeństwo - to trzy kluczowe obszary, które stanowią strategiczne punkty zarówno dla sprzedających, jak i kupujących rozwiązania. Patrząc z tej perspektywy, ważne jest umiejętne wykorzystanie tych obszarów. Chmura, będąc również rozwiązaniem zapewniającym bezpieczeństwo, stanowi istotną część naszej strategii. Rozmawiając z klientami, zawsze to podkreślamy, wydaje się jednak, że w Polsce rozwój tego kierunku jest stosunkowo powolny.

Jednak przyszłość leży gdzie indziej. Niezawodność systemów oraz przyszłość technologiczna kieruje nas w nowe rejony. Pamiętam czasy, gdy rozważaliśmy przeniesienie rozwiązań do chmury - porównywaliśmy to do transformacji energetyki, gdzie centralizacja miała kluczowe znaczenie. Chmura pozwala na rozwój sztucznej inteligencji i wykorzystanie algorytmów operujących na dużych zbiorach danych.

Nasze portfolio rozwiązań obejmuje praktycznie wszystkie obszary działalności przedsiębiorstw klientów. W przyszłym roku będziemy obserwowali jeszcze większą integrację między sztuczną inteligencją a chmurą, bardziej zaawansowane wykorzystanie danych oraz rozwój bezpieczeństwa. To będzie kierunek, który z pewnością nabierze jeszcze większego znaczenia.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200