Procesy i wyzwania

Na tym etapie powstają pierwsze modyfikacje i sugestie co do zmian przebiegu procesów, które mogą być wykorzystane w trakcie jego optymalizacji. Warto przy tym zwrócić uwagę na wskazówki samych użytkowników. Ich opinie muszą być jednak dokładnie analizowane. "Nawet zaawansowani użytkownicy mają tendencję do lekceważenia wariantowości przy opisie procesu. Domyślnie zakładają, że odbywa się on zgodnie z najbardziej typowym scenariuszem, przynajmniej wstępnie, nie zwracając uwagi na sposób funkcjonowania w sytuacjach nietypowych. A tymczasem, to właśnie te wyjątki stanowią największe wyzwanie przy implementacji systemów informatycznych" - tłumaczy Tomasz Jankowski.

Optymalizacja procesów to działanie o charakterze ciągłym, ściśle związane z kolejnymi etapami rozwoju firmy. Dlatego rozpoczynając tego typu projekt, trzeba pomyśleć już o mechanizmach, które pozwalałyby na płynne i regularne usprawnienia. Gdzie leży granica tych usprawnień? Za taką należy uznać, chociażby, równomierność obciążenia pracą personelu przedsiębiorstwa. "Bardzo często okazuje się, że dzięki zmianie procesu zmienia się zakres obowiązków pracowników i ich obłożenie, i to w sposób nierównomierny. Nagle okazuje się, że dzięki zmianie część ludzi ma więcej, a część mniej pracy" - mówi Jarosław Jerke. Taka sytuacja wymaga kolejnego usprawnienia procesów.

5 najważniejszych tendencji na rynku BPM
  • Wartość rynku BPM wzrośnie z ok. 500 mln USD w 2006 r. do ok. 6 mld USD w 2011 r.
  • W 2006 r. było na nim ok. 150 dostawców, w 2007 r. już zaledwie 25. Wielcy dostawcy, zastępujący małych graczy, oferują produkty łączące BPM z rozwiązaniami usprawniającymi współpracę, portalami, narzędziami do zarządzania dokumentami, systemami opartymi na architekturze SOA i architekturze zorientowanej na zdarzenia oraz systemami analizy danych.
  • Rozwiązania BMP są coraz częściej używane do zarządzania procesami rozproszonymi. W 65% przypadkach integrują co najmniej trzy systemy.
  • Problemy organizacyjne, takie jak niewłaściwe prowadzenie polityki wewnętrznej i zarządzanie zmianami czy nieuporządkowanie organizacyjne przedsiębiorstwa, mogą bardziej utrudnić wdrożenie systemu BMP niż problemy techniczne.
  • Najlepsze produkty BPM obsługują wiele procesów ułatwiających współpracę i funkcje społecznościowe w firmie, które obecnie są nieudolnie realizowane za pośrednictwem poczty elektronicznej, wymiany dokumentów i rozmów na korytarzach biur.

TOP 200