iPhone z obsługą Flash? Zdecyduje Steve Jobs

Według zapewnień przedstawicieli firmy Adobe niedługo zakończone zostaną prace nad oprogramowaniem rozszerzającym możliwości telefonu iPhone o obsługę technologii Flash. Ostateczna decyzja o udostępnieniu takiej aplikacji użytkownikom należy jednak do władz koncernu Apple.

Paul Betlem, główny inżynier oprogramowania w Adobe, oficjalnie potwierdził, że prace nad stworzeniem odpowiednio wydajnej aplikacji umożliwiającej odtwarzanie animacji Flash z poziomu telefonu iPhone dobiegają końca. Nie ujawniono jednak żadnych konkretnych informacji. Podczas odbywającej się w Wielkiej Brytanii konferencji "Flash on the Beach" Paul Betlem podkreślał, że oprogramowanie musi zyskać aprobatę kierownictwa Apple. "Platforma iPhone jest środowiskiem zamkniętym. Ostateczna decyzja o udostępnieniu aplikacji należy do Apple" - mówił.

Brak obsługi technologii Flash od początku jest jednym z najważniejszych zarzutów wobec iPhone`a. Do wad urządzenia zaliczano również brak obsługi języka Java. Firma Sun poinformowała o rozpoczęciu prac nad stworzeniem Java Virtual Machine dla terminala Apple kilka dni po publikacji stosownych narzędzi SDK. Stało się to pomimo faktu, że Apple oficjalnie nie był zainteresowany tego rodzaju rozszerzeniem funkcjonalności iPhone`a. Możliwe więc, że podobna sytuacja będzie miała miejsce w odniesieniu do technologii Flash.

Pierwsze doniesienia na temat prac nad stworzeniem oprogramowania umożliwiającego odtwarzanie animacji Flash na telefonie Apple pojawiły się w połowie marca br. Według nieoficjalnych informacji stosowne oprogramowanie zaprezentowano przedstawicielom Apple jeszcze w czerwcu. Aplikacja spotkała się jednak z ostrą krytyką ze strony władz koncernu. Najprawdopodobniej oprogramowanie było bezpośrednio portowane z systemu Mac OS X i charakteryzowało się zbyt wysokimi wymaganiami systemowymi.

Najważniejszym powodem, dla którego większość osób chciałaby, aby iPhone odtwarzał animacje Flash jest możliwość oglądania filmów na serwisach takich jak Hulu.com oraz obsługa gier tworzonych w tej technologii. Może się jednak okazać, że fizyczne możliwości telefonu Apple pozwolą tylko na obsługę mniej zaawansowanych aplikacji flash`owych. Równoczesne odtwarzanie kilku animacji umieszczonych na witrynach internetowych może przekraczać fizyczne możliwości terminala Apple i praktycznie uniemożliwiać realizowanie najważniejszych funkcji telefonu.

Czytaj też:

Rośnie mobilny biznes

G1, czyli iPhone i Blackberry mają konkurenta

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200